googlede9c7a1d526fadac

Kommunikation – digitalt versus analogt

Bloggversion av frukostföredrag hos Rotary Aurora i Vänersborg

Enligt mig är det kommunikation som får världen att snurra. Nu för tiden kommunicerar vi både digitalt och analogt, så hur ska vi hantera den snabba digitaliseringen? Det handlade mitt frukostföredrag om fredag den 10 mars, och här bjuder jag på bloggversionen.

Jag tycker om att tänka, läsa, skriva och prata, och jag pratar helst med andra människor än mig själv. För det ger mig energi; precis som ord och härliga formuleringar eller rockmusik ger mig energi.
För att fortsätta arbeta med kommunikation, ord och människor startade jag upp mitt företag KUB kommunikation i december 2016. KUB är mina initialer (Kim Ulrika Blomster) men det står också för Kommunikation Utan Bullshit. Det är mitt varumärkeslöfte som innebär att jag fokuserar på budskap och textinnehåll som är enkelt, tydligt och relevant för just din målgrupp.

Det digitala livet

Det var några decennier sen digitaliseringen började, och det är åtskilliga manuella system inom exempelvis handel, sjukvård och industri som numera är digitalt systematiserade.

Det är en rätt häftig utveckling, och när jag började på mitt första jobb på Trollhättans kommun 1989 hade de precis slängt ut den stora bokföringsmaskinen och inrättat en ADB*-avdelning där människor satt och arbetade framför var sin PC/dator.
( *Administrativ DataBehandling står den förkortningen för om du inte minns, eller har förträngt det, eller är så ung att du inte ens vet om det. )
Vi har även sett faxen komma och gå, och nu är det mejl och inskannade eller digitala dokument och formulär som gäller. För att inte tala om alla appar vi använder via våra handdatorer. Ja mobilerna menar jag alltså.

Jag har hört och läst på flera håll och kan bara hålla med om påståendet att “allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras”.

Vad är digitalt i framtiden?

Men det är svårt att förutsäga vilka digitala innovationer som kommer att gälla framöver. Jag var på ett event för Wargön Innovation i början av februari, och en av talarna påpekade en intressant iakttagelse. I filmen Tillbaka till framtiden åker Marty till år 2015, och flera av de innovativa saker som presenterades i filmen har faktiskt blivit verklighet. Men….
I filmen från 1985 finns inga mobiltelefoner och inget internet! Jag skriver det igen – inga mobiltelefoner och inget internet! 1985!
Internet som i dagsläget är en helt naturlig del av vår vardag, och många av oss har växt upp i en värld där internet alltid har funnits.

Mats Lundin från Swerea visar vad filmmakarna förutspådde i Tillbaka till framtiden.
Mats Lundin från Swerea visar innovationer från Tillbaka till framtiden.

Det är ändå “bara” 30 år sedan Tillbaka till framtiden-filmerna gjordes, och för mig blir det tydligt att det går inte att förutsäga hur vi har det i vår vardag om 30 år. Men vi vet hur vi har det nu.
Internetstiftelsen i Sverige (IIS) har gjort sin undersökning om om våra internetvanor sen år 2000 . Syftet är att “bidra till att det finns tillgång till tillförlitlig statistik för att förstå hur internets tillväxt påverkar människors beteenden, vanor och behov.”

Internettillgång i Sverige är 90 % och 82 % av oss använder det dagligen. Snittet ligger på internetanvändning på 24 timmar i veckan, och drygt 9 av dessa timmar är via mobilen. Det är en timmes ökning sedan 2015 års undersökning. Men är du mellan 16 och 25 år ägnar du i genomsnitt nästan 40 timmar i veckan åt internet. Mycket av det är på sociala medier så klart.

Sociala medier topp tre 2016

Facebook, Instagram och LinkedIn toppar listan i undersökningen, och Snapchat har ökat mest. Twitter minskar däremot, och nya på listan är chattjänsten Kik och nyhetssajten Reddit (som heter Sweddit i Sverige).

Undersökning Svenskarna och internet 2016 Diagram IIS sociala medier

Det dagliga användandet av sociala medier ökar, och jag är definitivt medskyldig – det är Facebook och LinkedIn som gäller för mig.

Användbara appar

Mobilen, eller handdatorn, och alla dess appar ger oss både enklare och bättre vardag. Mina egna favoriter är så klart internetbanken, swish och att det går att logga in med BankID på så många olika ställen. Appen för sms-parkering har också underlättat för mig och jag slipper ha mynt i bilen.

Nu har jag ganska nyss fått reda på att det finns en app för att se alla reklamblad från diverse affärer, och det innebär ju att fler kan sätta upp “Nej tack till reklam” på sin brevlåda!

Många pratar även om artificiell intelligens och robotar finns redan i våra hem i form av gräsklippare och dammsugare, och det hetaste just nu är väl självkörande bilar. Allt detta finns redan, och det är väl tur att bilarna håller sig på vägarna och inte flyger fram i luften som i Tillbaka till framtiden-filmerna…

robot granne artificiell intelligensRobotar med mer mänskliga drag finns också redan, och jag såg i ett tv-program att i Japan testar de sällskapsrobotar hos äldre invånare.

 

Intresset för digital transformation ökar

Jag var på en frukostföreläsning IHM Business School i Göteborg i höstas och lyssnade på David Ståhlberg som varit med och skrivit boken “Marketing goes digital”. Han visade en bild från Google Trender och söktermen digital transformation. Varför har intresset ökat så mycket de senaste åren?

Diagram trend på sök digital transformation

Jo det handlar om all data som genereras när vi surfar runt på internet och som är åtråvärd för företag för att förstå oss konsumenter. Inbound marketing är idag en viktig del av marknadsföringsmixen.

Och kom ihåg; allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras.

Hur ska vi hantera allt det digitala då?

Jag har en kompis som hjälper mig med det, och jag har insett att det också definierar en kommunikatör. Någon som ser vad det är för något på bilden? Hen bor hemma hos mig.

Konst smidd koppar Peter Peterson Nyfiken i en strut Kim Blomster

Det är Nyfiken i en strut.

Det handlar om att vara nyfiken på det nya digitala som händer, att våga testa själv och gärna fråga yngre människor hur det fungerar. Som kommunikatör handlar det om att ställa frågor och lyssna för att förstå målgruppen och sammanhanget som vi vill kommunicera om.

Digitaliseringen är något vi bara kan acceptera, för det kommer att hända ändå.

Det analoga livet

Jag använder synonymer.se ofta, främst för att söka fram alternativa ord så det inte blir upprepningar i en text.

Digitalt betyder sifferavbildande, och analogt betyder direkt avbildande.

För mig är det analoga bland annat det som Nyfiken står för; konst, eller att läsa i pappersböcker och papperstidningar, uppleva teater eller gå på en konsert.

På tal om det och musik så vill jag visa ett fantastiskt diagram som har med försäljning av vinylskivor att göra. Vilken utveckling på 10 år! Jag tror både nostalgi och bättre ljud är några av orsakerna till ökningen. En härlig trend enligt mig.

Diagram försäljning vinylskivor i Sverige

OcSweden Rock Festival 2012 Motörhead Lemmy foto Kim Blomsterh musikunderhållning live kommer vi fortsätta att uppskatta, även om vi kan se mycket på Youtube nuförtiden.
Sweden Rock Festival, som bilden är ifrån, har bara blivit större (och bättre om du frågar mig) med åren och har ett starkt fäste bland sina fans. Bästa ljudformatet är live om du frågar mig, även om vinyl är charmigt.

 

Men det finns fler analoga upplevelser som är viktiga för oss människor – jag tänker på naturen.

Att ta del av djur- och växtliv, att vara med och bevara ekosystem och naturresurser. Vi människor mår bra av det, och vi har ett gemensamt ansvar gentemot våra barn att ta med dem ut i det analoga livet också.

Våra barn har det digitala som en naturlig, integrerad del i sina liv – men det får inte bli för mycket. Vi har en planet att ta hand om också. Tillsammans.

Mina råd om hur du ska hantera digitaliseringen

Var nyfiken på digitala innovationer och testa –
fråga unga hur det funkar.

Njut av det analoga och gör de yngre delaktiga.

Bok text bokuppslag glasögon analog

 

0 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.