googlede9c7a1d526fadac

Vad gör en webbredaktör? Här får du koll.

Det handlar såklart om att skriva eftersom hemsidor, intranät och sociala medier behöver textinnehåll som granskas, redigeras och publiceras av en webbredaktör. Men det handlar inte bara om att producera texter och publicera dem på webbplatser. En webbredaktör ansvarar också för att det som publiceras är rätt och riktigt, relevant och aktuellt för besökarna. Ibland har webbredaktören även hand om grafisk produktion och design samt teknikutveckling av hemsidan.

Det är oftast företagets storlek och verksamhet som avgör vilken kompetens som behövs, men en engagerad kommunikatör med god samarbetsförmåga och kreativ skrivådra underlättar jobbet. I det här inlägget sammanfattar jag vad den här breda yrkesrollen innebär, och vill du själv testa på att vara webbredaktör har jag här ett tips på ett riktigt bra bok som jag införskaffade mig förra året. Jag använder den både som utbildningsmaterial och uppslagsbok.

Webbredaktörens skrivhandbok Klarspråk på nätet 6:e upplagan

Användarvänlig struktur underlättar för besökaren

Om vi börjar från början och har syftet med hemsidan fastställt, så är nästa steg att bestämma hur den ska se ut; vilket utseende och struktur webbplatsen ska ha. Användarvänlighet är A och O eftersom vi vill att besökaren lätt hittar innehållet via menyer och logisk struktur.

Att den laddar upp sig snabbt är också en förutsättning, för vi är otåliga när vi surfar. Det är därför bilder och bifogade filer inte ska vara för tunga (ofta anges maxgräns för megabyte vid uppladdning) utan anpassade för webbpublicering.

Kontraster mellan text och bakgrundsfärg innebär högre läsbarhet, och jag vill inte bara skylla på att mina medelålders ögon när jag föredrar svart text på vit botten. Här är en bra jämförelse.

Kontrasttext exempel läsbarhet webbredaktör

Något jag tycker mig se när jag är ute och surfar på nätet är att det börjar bli lite av en standard på hur hemsidor ska se ut. Det kan vi tacka det ökande mobilsurfandet för, tror jag. Det måste vara enkelt och överskådligt när vi tittar på hemsidor på en liten skärm.
Att ha en hemsida som är responsiv och anpassar sig till alla slags skärmstorlekar är en självklarhet idag. Men det innebär också att det viktigaste måste stå först, eftersom det syns överst på mobilskärmen.

  1. Rubriken sammanfattar innehållet i en enda mening
  2. Ingressen/inledningen förklarar kortfattat innehållet ytterligare
  3. Brödtexten förklarar mer ingående och visar textens gruppering med tydliga mellanrubriker

Fler skribenter kräver filter i form av webbredaktör

En del webbredaktörer skriver inte så mycket själva men redigerar text som andra skrivit, och det är en fördel att ha en webbredaktör som filter innan publicering sker.
Texterna ska följa den strukturella mallen på hemsidan, men även stil och ton ska stämma överens i texterna. För det kan bli väldigt förvirrat för besökaren om en sida har en formell och myndighetsaktig ton och nästa sida en mer pratig och vardaglig ton. Hur ens företag “pratar” ska vara med i den övergripande kommunikationsstrategin, precis som företagets grafisk manual sätter standarden för hur hemsidan ska se ut. Besökaren/kunden ska känna igen varumärket överallt.

Kom ihåg att få med sökorden i webbtexterna

Något som webbredaktören också har på sitt bord är att få med rätt sökord på rätt webbsidor. Det här är något som den som skrivit ursprungstexten kanske inte alls tänkt på, för hen har inte koll på vilka sökord som företaget sponsrar och vill bli hittad utifrån.
Nu finns det dessutom digitala hjälpmedel för att inte missa det här med sökorden, till exempel tillägget Yoast som jag själv använder i WordPress. Enkelt och smart sätt att komma ihåg att ta med rätt sökord för innehållet i fråga.

Korrekturläs och testa innan publicering

Även webbredaktörens nya eller uppdaterade texter ska korrekturläsas. Helst av den som skrivit ursprungstexten för att undvika sakfel och feltolkningar, men även av någon som motsvarar den ordinarie besökaren/läsaren.

Vid helt nya sidor är det bra att testa funktionalitet också, till exempel länkar eller kontaktformulär om det finns. Det är bättre att upptäcka felen själv än att kunderna/besökarna gör det och blir irriterade. Risken finns nämligen att de  inte hör av sig till dig när hemsidan krånglar, utan berättar för andra om den dåliga hemsidan istället… Inte bra!

Koll på stavning, skrivregler och läsvänlighet

Som skribent och ordnörd är det lätt att ha koll på hur texter ska vara uppbyggda och fungera, och det finns en hel del hjälpmedel på internet. Bland annat den här utomordentliga checklistan med 12 viktiga punkter om vad du ska tänka på när det gäller  texten du vill publicera.
Checklistan fick jag via ett nyhetsbrev från KNTNT, en byrå i Göteborg, och jag tycker den är helt suverän. Läs och gör’t, eller kontakta mig så hjälps vi åt. Här är  Webbredaktörens checklista.

0 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.