googlede9c7a1d526fadac

Omvärldsbevakning pågår ständigt

För oss kommunikatörer pågår omvärldsbevakning ständigt och jämt, eftersom vi är så himla nyfikna och inte kan låta bli att ha på oss “omvärldsbevakningsglasögonen” och  läsa, lyssna, titta och bevaka olika ämnen som intresserar oss. Oftast sammanfaller det med det vi arbetar med och innebär att vi hela tiden blir lite bättre på det vi gör. Och det vill väl alla bli?

En hel del av vår omvärldsbevakning sker fortfarande via traditionell media, men numera främst via deras digitala kanaler. Med hela internet till hands i våra mobiler går det så fort och lätt att söka upp information idag. Vilket kan vara både en fördel och en nackdel, eftersom det är så otroligt mycket information på nätet. Det gäller att ha källkritiska glasögon på sig och tänka på att det kan vara så kallad alternativ fakta som presenteras.
Nu finns det en internetguide om källkritik som Internetstiftelsen i Sverige (IIS) tagit fram, och alla borde läsa den tycker jag.

Hur ska omvärldsbevakning gå till?

Benchmarking är ett annat “svenskt” marknadsföringsord för att bevaka sina konkurrenter i branschen och jämföra nyckeltal till exempel. Men jag föredrar det tydligare ordet omvärldsbevakning, som för mig innefattar så många fler än bara konkurrenterna. För mig är det viktigt att få hjälp med att tänka nya tankar för att utvecklas, därför läser jag om allt möjligt (som intresserar mig förstås) och följer en mängd olika personer och företag.

Så om du inte orkar läsa mer så ger jag dig mitt bästa tips redan nu.

Följ företag och personer som du beundrar och har som förebild för att bli inspirerad och få nya affärsidéer.

De här personerna och företagen kanske inte ens verkar i samma bransch som du – desto bättre säger jag! För du kanske kan stöpa om det som de gör till din egen verksamhet, och skapa helt nya affärsmöjligheter och ännu bättre värde för dina kunder.

Tips på olika sätt att omvärldsbevaka

Idag är sökningar på internet en självklarhet, men för företag finns det automatiserade tjänster att prenumerera på. När jag frågade “Professor” Google med sökningen verktyg för omvärldsbevakning fick jag 92 400 resultat.

För visst är det så att vi oftast frågar Google när vi vill veta något, och i dagsläget har de cirka 95 % av sökmarknaden i Sverige. Själv var jag skeptisk till Google för många år sen, men nu är jag fast i Googleträsket sedan länge för de har så många bra och användarvänliga funktioner.
Till exempel Google Alerts, där du anger ord som du vill bevaka och så får du ett mejl så fort det har dykt upp någonstans på nätet.
Du ska definitivt bevaka ditt företagsnamn, varumärke och produkter för att veta vem som pratar om vad och när.

Sociala medier och omvärldsbevakning – mina favoriter

Enligt den årliga rapporten Svenskarna och internet 2016 från IIS har 90 % av alla svenskar tillgång till internet idag, och 77 % av dessa använder sociala medier. Själv har jag några favoriter när det gäller omvärldsbevakning i sociala medier; hashtags* och Twitter.

*) Egentligen står haschtaggen (#) för nummertecken (eller fyrkant vid självservice i telefon). Vet inte om så många av oss använder # framför siffror längre? Det dyker upp ganska sällan i alla fall.

Det var på Twitter jag först började använda #-tecknet, sen blev det Facebook och Instagram, och numera finns det inga gränser för kreativiteten när folk börjar skapa egna #. Men det är ett bra sätt att följa olika ämnen, trender och personer eftersom alla ord med # framför blir en klickbar länk.
Själv har jag startat #utanbullshit för att ha en lite mer spännande definition på vad jag menar med enkel, tydlig och relevant kommunikation.

Rätt så ensam om den här # såg jag vid dagens sökning. Kul!KUB kommunikation utan bullshit

Twitter – testa och ge det en chans

Jag var lika skeptisk till Twitter som till Google i början, men så testade jag och upptäckte vilket bra verktyg för omvärldsbevakning det är. Fördelen är länkarna och # som alla delar, och i mina favoritområden miljö, klimat och hållbarhet finns det riktigt många miljöprofiler och företag att följa.

Jag har tre Twitterkonton, varav två är svenska, och om du vill se vilka jag följer så hittar du mig på @KUBkomm och @KimsansKanal.

Youtube – underskattat av äldre?

Med en son på snart 14 år har jag förstått att den yngre generationen inte använder Google lika mycket som vi andra – för dem är det Youtube som gäller. Här kan de hitta tips och utbildningsfilmer för att lära sig nya saker. Som animering och kodning i sonens fall.

Enligt IIS årliga rapport är Youtube den populäraste sajten för video och musik i alla åldrar. De dagliga besöken minskar dock med åldern;  av 12-15-åringar gör 84 % dagliga besök på Youtube men bland dem över 55 år är det endast 10-15 %.
Jag har lovat mig själva att bli bättre på att besöka Youtube och nu har jag ett bra ämne att undersöka;  jag behöver lära mig att skapa egna videofilmer med mobilen och då är väl Youtube bästa stället att påbörja utbildningen?

Roligaste sättet att omvärldsbevaka? Träffas så klart!

Trots digitaliseringen som pågår för fullt tror jag att personliga möten alltid kommer att vara ett värdefullt sätt att utbyta information och hitta samarbeten för gemensamma syften och mål. Att nätverka, som vi har verbifierat det till, sker hela tiden och själv tycker jag om att träffa nya människor och höra vad de sysslar med och brinner för. Det finns alltid tips och idéer som jag ännu inte hört, och så får jag nya insikter och kan utveckla både mig själv och min firma.

Så hör av dig till mig om du vill prata kommunikation #utanbullshit eller andra spännande ämnen! Vem vet vilken tanke eller idé som leder fram till nya affärsmöjligheter och ökad kundnytta!?
Och sällskap till fikat är ju aldrig fel. Hoppas vi hörs!

0 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.