googlede9c7a1d526fadac

KUBkommunikations verksamhet 2017 – vad hände?

Mitt första år som soloföretagare och KUBkommunikation vill jag sammanfatta som omtumlande men positivt. Jag har lärt mig mycket om företagande och om mig själv. Jag har nätverkat i olika forum och fått möjligheten att delta i mentorprogrammet som adept hos Nyföretagarcentrum, och jag har varit en aktiv företagssponsor för Brottsofferjouren Bohus-Norra Älvsborg.

Från och med juni 2017 är jag inhyrd som kommunikatör hos Hogia i Stenungsund tre dagar i veckan och har sedan 1 november löpande kontrakt. Det är verkligen en vardagslyx att få se havet varje gång jag är där!

Det här är KUBkommunikations affärsidé

KUB kommunikation är ett konsultföretag inom kommunikation och digital marknadsföring med fokus på innehåll och budskap i textformat till bland annat webbsidor, sociala medier (inlägg och kampanjer) och nyhetsbrev för att marknadsföra produkter, tjänster och varumärken i hela Västra Götaland men främst Trestadsområdet (Vänersborg, Trollhättan, Uddevalla) inom detaljhandel och tjänsteföretag.

KUB kommunikation ger kunderna möjlighet att utveckla målgruppsanpassad kommunikation som är enkel, tydlig och relevant och med fokus på socialt, ekologiskt och ekonomiskt ansvar för att skapa en mer hållbar och resurseffektiv värld.

Mina uppdrag 2017- i kronologisk ordning

  • Bröderna Sjöström – formulerat ansökan till Göteborg Energis miljöfond för stöd till Gesäter kvarn-projekteringen för vattenkraftanläggning.
  • Kommunikationsbyrån Tolvnollnoll – korrekturläsning av en kunds årsredovisning.
  • Elhandelsbolaget Energi Försäljning Sverige – kund- och säljanpassning av 21 befintliga anbudsbilagor samt fem befintliga produktblad och ny artikel om portföljförvaltning. Sistnämnda innefattade även intervju med säljare.
  • Programvaruföretaget Hogia – inhyrd som kommunikatör/skribent för intern och extern kommunikation med fokus på rollen som redaktör för digitala nyhetsbrev.
    Externa nyhetsbrev: Ekonomi-info och HRinfo
    Interna nyhetsbrev: Nyheter till Hogia-gruppens alla branschbolag från produktutvecklingsbolagen Hogia HR Products AB och Hogia Business Products AB.

Nätverkande och marknadsföring

Jag har deltagit på flera av Vänersborgs kommuns FrukostForum och MinÄlv-föreningens föreläsningar för att träffa andra företagare i min region och berätta om mina tjänster.

Jag är även medlem i branschorganisationen Sveriges kommunikatörer, men har under året inte deltagit i några av deras träffar i Göteborg.

Min marknadsföring har främst skett via Google AdWords och Facebook, både annonsering och egna inlägg. Övriga sociala medier jag finns med på är Twitter och Instagram, där jag dock inte har varit så aktiv.

Hållbarhetsredovisning för KUBkommunikation

På min hemsida finns min Hållbarhetspolicy och jag väljer att redovisa hur det har gått 2017 genom att använda samma rubriker som i policyn. Enligt policyn ska jag även redovisa mina hållbarhetsaktiviteter kalenderårsvis på www.kubkommunikation.se. Publiceringen sker alltså som bloggversion av min verksamhetsberättelsen.

Att tänka på miljön (ekologi)

Jag arbetar både hemma och hos uppdragsgivare. Under andra halvan av 2017 har jag arbetat tre dagar per vecka hos min uppdragsgivare Hogia i Stenungsund. Det har medfört tjänsteresor på totalt 1 106 mil och koldioxidutsläpp på drygt 2 ton (bensinbränsle).

Enligt Tricoronas beräkning kan detta klimatkompenseras hos dem för knappt 760 SEK. Men jag väljer att istället köpa solelandelar som innebär att andelen förnybar el ökar och jag blir delaktig i att göra så konkret klimatnytta som möjligt.

Elen jag använder hemma och således i verksamheten är delvis närproducerad i Västergötland, enligt Bixias definition av närproducerad el, och till 100 % förnybar från sol, vind och vatten. Elavtalet med Bixia har förlängts under året.

Jag vill arbeta digitalt i mesta möjliga mån men har skrivit ut verifikationsunderlag till min bokföring och till mina ideella uppdrag, totalt cirka 300 sidor. Utskrivna blad som blivit fel använder jag som anteckningsblad innan jag kastar dem. För att kompensera min pappersanvändning köpte jag en kalender för 2018 hos Vi-skogen för 300 kronor inklusive frakt. Det motsvarar 4 planterade träd i östra Afrika.

Möten ska i första hand ske digitalt om det är geografiskt långt mellan mig och kund, det vill säga mer än 10 mil. Möten med mina tre första uppdragsgivare under 2017 har endast skett via telefon och mejl. Hogia arbetspendlar jag till tre dagar i veckan men klimatkompenserar alltså koldioxidutsläppen med solelandelar.

Att spara på resurser (ekonomi)

Jag vill arbeta digitalt i mesta möjliga mån och skriver inte ut material för eget bruk, endast om kund har behov av utskrivet textmaterial. All kommunikation med kunder 2017 har skett via mejl och telefon.

Utskrivet textmaterial ska vara på miljömärkt papper och jag har haft ett inköp av papper under året vilket är miljömärkt enligt leverantören.

Miljömärkt papper hos KUBkommunikation

Återvinna och/eller återanvända är en självklarhet för mig, och om jag köper in nytt arbetsmaterial ska det helst vara miljömärkt. Jag har dock inte gjort några ytterligare inköp utan använt det jag redan har.

Att hjälpa andra (socialt)

Jag samarbetar gärna med lokala ideella föreningar som arbetar med hållbarhet på ett konkret sätt. Sedan februari 2017 var KUB kommunikation företagssponsor till Brottsofferjouren Bohus-Norra Älvsborg fram till och med februari 2018. Läs gärna mitt blogginlägg om välgörenhet versus hållbarhet, där jag även nämner mitt sponsorskap.

Här är i stora drag de kommunikationsinsatser jag har utfört för Brottsofferjouren under ett år.

Produktion av flygblad i A5-format

Brottsofferjouren flygblad KUBkommunikation1706För att förtydliga föreningens nya inriktning med förebyggande arbete tog jag fram ett flygblad med kampanjbudskapet Tillsammans för en framtid utan våld. Föreningen kan dela ut det separat, ha som ibladning i sin folder eller placera det hos andra företag och organisationer de samverkar med.

Eventplanering och konferencier

Tillsammans med ordförande och aktivitetsansvarig i föreningen arbetade vi med tre stora event under året;

  • Utbildningskonferens i Vänersborg 20 september 2017
  • Orange Day i Vänersborg 27 november 2017
  • Internationella brottsofferdagen i Uddevalla 22 februari 2018

KIm Blomster KUBkommunikationEventen har även inneburit att jag tagit fram kampanjplaner och texter till pressmeddelanden/-inbjudan samt nyhetstexter till webbsidor och inlägg till sociala medier.

Jag fick också äran att vara konferencier och ansvara för körschema under de här tre eventen.

Skrivit referat från eventen

Efter varje event har jag skrivit referat som publicerats i tidningen Brottsoffer. Klicka på länkarna för att se artiklarna i pdf-format.
Utbildningskonferens för ökad samverkan mot våld (Olle Cox)
Orange Day – stark livshistoria trollband publiken i Vänersborg (Maria Andersson)
Humorn – ett sätt att stå upp och att förebygga våld (Zinat Pirzadeh)

Framtidsplaner 2018 för KUBkommunikation

Under 2018 ska jag söka fler kommunikationsuppdrag och fokusera mer på hållbarhetskommunikation, som jag brinner mest för. Jag väljer att ta hjälp av mitt nätverk om min kompetens inte räcker till inom digital marknadsföring för kommande uppdrag.

Jag fortsätter också som ordförande i Naturskyddsföreningen Vänersborg, eftersom det ger mig så mycket både inom hållbarhetskommunikation men även möten med så många underbara människor. Det kan jag inte vara utan.

0 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.